Опубліковувач

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to forma wsparcia udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub niepozostającym w zatrudnieniu lub niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osoby niepełnosprawnej, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie może otrzymać:
  • bezrobotny,
  • absolwent CIS
  • absolwent KIS
  • poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu lub niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zwany dalej „opiekunem".

W jakiej wysokości środki można otrzymać?

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.

Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy).
Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013, str. 1).
Do podstawowych obowiązków osoby, która otrzymała dofinansowanie należy:
  • prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy (i niezawieszanie działalności gospodarczej w tym okresie),
  • niepodejmowanie zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Wniosek o dofinansowanie  należy złożyć we właściwym – ze względu na miejsce zamieszkania, pobytu lub planowane miejsce prowadzenia działalności – powiatowym urzędzie pracy.
Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:
  • kwotę wnioskowanych środków,
  • rodzaj planowanej działalności gospodarczej,
  • kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
  • szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
  • proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.
Szczegółowe warunki, jakie muszą spełnić ubiegający się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 1380).

Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy może posiadać również swój wewnętrzny regulamin przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, dlatego prosimy o zapoznanie się z nim.

Wprowadzone zmiany rozporządzenia w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej:

  • zniesienie warunku nieprowadzenia działalności gospodarczej przez ostatnie 12 miesięcy dla ubiegających się środki na podjęcie działalności gospodarczej, jeżeli zakończenie dotychczas wykonywanej działalności nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID 19, w związku z wystąpieniem tego stanu, a przedmiot planowanej działalności gospodarczej jest inny od działalności zakończonej,
  • możliwość zawieszenia działalności gospodarczej lub podjęcia zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej,
  • możliwość kontynuacji umowy w przypadku śmierci osoby, która otrzymała środki na podjęcie działalności gospodarczej w przypadku ustanowienia zarządu sukcesyjnego.

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej


DOFINANSOWANIE DLA BEZROBOTNYCH NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2024 poz. 475 z późn. zm.)
  2. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 243 z późn. zm.)

Przyznawane środki stanowią kwotę nie wyższą niż 6-krotność wysokości przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu zawarcia umowy, po uwzględnieniu środków finansowych będących w dyspozycji Powiatowego Urzędu Pracy.
 
I. PODSTAWOWE WARUNKI
Wniosek o przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej może być uwzględniony w przypadku, gdy Bezrobotny spełnia następujące warunki:
  1. Nie otrzymał bezzwrotnych środków Funduszu Pracy lub innych bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.
  2. Nie posiadał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, a w przypadku jego posiadania – oświadczy o zakończeniu działalności gospodarczej w dniu przypadającym w okresie przed upływem co najmniej 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku.
  3. Zobowiązuje się do niepodejmowania zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej, z uwzględnieniem faktu, że do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
  4. Nie był karany w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.
  5. Zobowiązuje się prowadzenia działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy oraz niezawieszania jej wykonywania łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy, z uwzględnieniem faktu, że do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
  6. Nie złożył wniosku do innego starosty o przyznanie dofinansowania lub przyznanie jednorazowo środków na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.
  7. Nie był karany karą zakazu dostępu do środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
  8. Otrzymana pomoc de minimis w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy nie przekroczyła równowartości 300 000 euro.
  9. W okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku:
  • nie odmówił bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w ustawie oraz udziału w działaniach
    w ramach Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w art. 62a ustawy,
  • nie przerwał z własnej winy szkolenia, stażu, realizacji indywidualnego planu działania, udziału w działaniach w ramach Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w art. 62a ustawy, wykonywania prac społecznie użytecznych lub innej formy pomocy określonej w ustawie,
  • po skierowaniu podjął szkolenie, przygotowanie zawodowe dorosłych, staż, prace społecznie użyteczne lub inną formę pomocy określoną w ustawie.
Wniosek może być uwzględniony w przypadku, gdy Bezrobotny spełnia łącznie ww. warunki, złożył kompletny i prawidłowo sporządzony wniosek, a Urząd dysponuje środkami na jego sfinansowanie.

II. WNIOSEK O PRZYZNANIE BEZROBOTNEMU JEDNORAZOWO ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
  • Wniosek należy wypełnić w sposób czytelny i staranny wpisując treść w każdym do tego wyznaczonym punkcie wniosku. Wszelkie poprawki należy dokonywać poprzez skreślenie, zaparafowanie i podanie daty dokonania zmiany.
  • Nie należy modyfikować i usuwać elementów wniosku.
  • Wnioski przyjmowane są na bieżąco i rozpatrywane przez Komisję zgodnie z kolejnością daty i godziny złożenia wniosku w Urzędzie.
  • O uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia wniosku o dofinansowanie Bezrobotny jest powiadamiany w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
  • Złożenie wniosku nie zwalnia z obowiązku stawiania się na obowiązkowe wizyty w Urzędzie w wyznaczonych terminach.
  • Bezrobotny do czasu otrzymania dofinansowania nie może stracić statusu bezrobotnego. Pozbawienie statusu bezrobotnego następuje od następnego dnia po dniu otrzymania dofinansowania.
 
III. UMOWA O PRZYZNANIE BEZROBOTNEMU JEDNORAZOWO ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
  • Przyznanie Bezrobotnemu dofinansowania następuje na podstawie umowy zawartej na piśmie pomiędzy Starostą Bartoszyckim, w imieniu którego działa Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bartoszycach a Bezrobotnym.
  • Umowa może zostać zawarta wyłącznie za pisemną zgodą małżonka Bezrobotnego (nie dotyczy rozdzielności majątkowej).
  • Wszelkie zmiany warunków umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności.
  • Zawarcie umowy uzależnione jest od odpowiedniego zabezpieczenia zwrotu otrzymanego dofinansowania.
Umowa zawiera w szczególności zobowiązanie Bezrobotnego do:
  • Podjęcia działalności gospodarczej w dniu określonym w umowie.
  • Prowadzenia działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy oraz niezawieszania jej wykonywania łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy, z uwzględnieniem faktu, że do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
  • Wydatkowania otrzymanego dofinansowania, w okresie od dnia zawarcia umowy do
    2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, na cele ujęte w szczegółowej specyfikacji wydatków do poniesienia w ramach dofinansowania zawartej we wniosku.
  • Złożenia, na druku opracowanym przez Urząd, rozliczenia zawierającego zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie w terminie 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
  • Zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami ustawowymi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Urzędu, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez okres krótszy niż 12 miesięcy albo naruszenia innych warunków umowy dotyczących przyznania tych środków.
  • Zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania.
  • Złożenia, na druku przygotowanym przez Urząd, oświadczenia potwierdzającego brak odzyskania równowartości podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania, w przypadku gdy zwrot podatku VAT nie został dokonany.
  • Zwrotu otrzymanego a niewydatkowanego dofinansowania w terminie 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
  • Zwrotu nieuznanego dofinansowania na pisemne wezwanie Urzędu w terminie określonym w tym wezwaniu.
  • Nie podjęcia zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczejz uwzględnieniem faktu, że do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
  • Niezbywania przedmiotów i urządzeń zakupionych z przyznanego dofinansowania przez okres obowiązywania umowy.
  • Umożliwienia przeprowadzenia pracownikom Urzędu monitoringu dokonującego oceny prawidłowości wykonania umowy, w szczególności poprzez weryfikację prowadzenia przez Bezrobotnego działalności gospodarczej i prawidłowości wydatkowania otrzymanego dofinansowania.
  • Dostarczenia dokumentów potwierdzających nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy w terminie 14 dni od daty upływu tego okresu.
 
IV. FORMY ZABEZPIECZENIA ZWROTU DOFINANSOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA WARUNKÓW UMOWY
Zawarcie umowy uzależnione jest od odpowiedniego zabezpieczenia zwrotu dofinansowania.
Dopuszczalne proponowane formy zabezpieczenia zwrotu dofinansowania:
  • poręczenie;
  • weksel in blanco;
  • weksel z poręczeniem wekslowym (aval);
  • gwarancja bankowa;
  • zastaw rejestrowy na prawach lub rzeczach;
  • blokada środków zgromadzonych na rachunku płatniczym;
  • akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika
Zasady zabezpieczenia w formie poręczenia:
  • dochód miesięczny poręczyciela nie może być niższy niż 3 800 zł netto (z wyjątkiem osób posiadających prawo do emerytury lub renty),
  • dochód miesięczny poręczyciela w wysokości 3 800 zł netto zabezpiecza 16 500 zł dofinansowania,
  • poręczenie minimum 2 poręczycieli.

Zgodnie z § 10 ust. 1a Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej zabezpieczenie może zostać ustanowione w jednej lub kilku formach.
Przy zabezpieczeniu w formie weksla in blanco albo aktu notarialnegoo poddaniu się egzekucji jest konieczne ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia.

Weksel in blanco nie może stanowić zabezpieczenia umowy łącznie z aktem notarialnym o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.

W przypadku poręczenia zwrotu dofinansowania przez osobę fizyczną poręczyciel przedkłada na dzień podpisania umowy oświadczenie o uzyskiwanych dochodach ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia, a także dokumenty potwierdzające wysokość dochodów.
W celu złożenia zabezpieczenia do urzędu zgłaszają się, z ważnymi dowodami osobistymi, wnioskodawca i małżonek wnioskodawcy oraz poręczyciele z małżonkami. Poręczyciel potwierdza własnoręcznym podpisem prawdziwość informacji zawartych w oświadczeniu.
Zgoda małżonka nie jest wymagana w przypadku rozdzielności majątkowej (w tym przypadku należy dostarczyć dokument potwierdzający rozdzielność majątkową).

Ostateczną decyzję w sprawie liczby poręczycieli podejmuje Urząd uwzględniając wysokość przyznanego dofinansowania, dochód poręczycieli oraz ich aktualne zobowiązania finansowe.
 

W razie pytań prosimy o kontakt:

Imię i nazwisko Stanowisko Telefon Adres e-mail

Paulina Kosińska

Specjalista ds. programów  (89) 762 06 61

 olbadotacje@praca.gov.pl

Załączniki

Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf 425 KB
Wytyczne 2025
Wytyczne 2025.pdf 306 KB
Wniosek o przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej 2025
Wniosek o przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej 2025.pdf 431 KB

Menu Display