POWIATOWY URZĄD PRACY W BARTOSZYCACH INFORMUJE, ŻE POZYSKAŁ DODATKOWE ŚRODKI DLA PODMIOTÓW PROWADZĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ Z PRZEZNACZENIEM NA REFUNDACJĘ KOSZTÓW WYPOSAŻENIA LUB DOPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY DLA SKIEROWANEGO BEZROBOTNEGO.
REFUNDACJA PODMIOTOWI PROWADZĄCEMU DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ KOSZTÓW WYPOSAŻENIA LUB DOPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY DLA SKIEROWANEGO BEZROBOTNEGO
Podstawa prawna
- Art. 46 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.18.1265 z późń. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U.17.1380).
Wytyczne dotyczące przyznawania refundacji:
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE REFUNDACJI KOSZTÓW WYPOSAŻENIA LUB DOPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY DLA SKIEROWANEGO BEZROBOTNEGO
Przyznawane środki stanowią kwotę nie wyższą niż 6-krotność wysokości przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu zawarcia umowy, po uwzględnieniu środków finansowych będących w dyspozycji Powiatowego Urzędu Pracy.
I. PODSTAWOWE KRYTERIA
Wniosek o refundację podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego może być przez starostę uwzględniony w przypadku spełnienia przez wnioskodawcę następujących warunków:
- siedziba lub miejsce wykonywania pracy przez skierowanego bezrobotnego znajduje się na terenie działania Urzędu;
- nie zalega w wypłacaniem w terminie wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepłnosprawnych.
- nie zalega z opłacaniem innych danin publicznych;
- nie posiada nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych;
- prowadzi działalność gospodarczą przez okres 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku (nie wlicza się zawieszenia działalności gospodarczej);
- nie zmniejszył wymiaru czasu pracy pracownika, nie rozwiązał stosunku pracy z pracownikiem w drodze wypowiedzenia bądź na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz w okresie od dnia złożenia wniosku do dnia otrzymania refundacji;
- nie był w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku karany za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r.- Kodeks karny lub ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźba kary;
- nie przekroczył określonego pułapu pomocy de minimis w okresie ostatnich trzech lat przed złożeniem wniosku;
- złożył kompletny i prawidłowo sporządzony wniosek.
II. WNIOSEK O REFUNDACJĘ PODMIOTOWI PROWADZĄCEMU DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ KOSZTÓW WYPOSAŻENIA LUB DOPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY DLA SKIEROWANEGO BEZROBOTNEGO
- Wniosek należy wypełnić w sposób czytelny wpisując treść w każdym do tego wyznaczonym punkcie wniosku. Wszelkie poprawki należy dokonywać poprzez skreślenie, zaparafowanie i podanie daty dokonania zmiany.
- Wnioski rozpatrywane są zgodnie z kolejnością wpływu na Dziennik Podawczy Powiatowego Urzędu Pracy w Bartoszycach.
- O uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia wniosku o refundację Wnioskodawca powiadamiany jest pisemnie w terminie do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
- Nie należy modyfikować i usuwać elementów wniosku.
III. UMOWA O REFUNDACJĘ PODMIOTOWI PROWADZĄCEMU DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ KOSZTÓW WYPOSAŻENIA LUB DOPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY DLA SKIEROWANEGO BEZROBOTNEGO
- Przyznanie refundacji jest dokonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej zawieranej pomiędzy Dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy w Bartoszycach, działającym imieniu Starosty Bartoszyckiego, a Wnioskodawcą.
- Umowa może zostać zawarta wyłącznie za pisemną zgodą współmałżonka Wnioskodawcy (nie dotyczy rozdzielności majątkowej).
- Wszelkie zmiany warunków umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności.
Umowa zawiera w szczególności zobowiązanie Wnioskodawcy do:
1) Złożenia, na druku Urzędu, rozliczenia zawierającego zestawienie kwot wydatkowanych z uwzględnieniem podatku od towarów i usług popartych fakturami, rachunkami, umowami kupna – sprzedaży (w oryginale i kopii) wraz z dowodami wpłat zgodnie z określonym terminem.
Wydatki dokonane na podstawie umów cywilnoprawnych wymagają wyceny rzeczoznawcy majątkowego. Od dokonanej umowy kupna – sprzedaży musi być odprowadzony podatek od czynności cywilnoprawnych. Dokument potwierdzający wpłatę należnego podatku należy przedłożyć w momencie rozliczania.
2) Zatrudnienia osoby bezrobotnej, skierowanej przez Urząd, na podstawie umowy o pracę na utworzonym stanowisku na okres co najmniej 24 miesięcy.
Do okresu tego nie zalicza się przerw w zatrudnieniu, w tym również między innymi z tytułu urlopów bezpłatnych i wychowawczych. Przerwy te przedłużają czas trwania umowy lub powodują konieczność zatrudnienia kolejnej osoby bezrobotnej.
3) Zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej refundacji w terminie:
a) nie dłuższym niż 90 dni od dnia złożenia przez Przedsiębiorcę deklaracji podatkowej dotyczącej podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu – w przypadku gdy z deklaracji za dany okres rozliczeniowy wynika kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego lub kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
b) 30 dni od dnia dokonania przez urząd skarbowy zwrotu podatku na rzecz Przedsiębiorcy – w przypadku gdy z deklaracji podatkowej dotyczącej podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, za dany okres rozliczeniowy wynika kwota do zwrotu.
4) Utrzymania przez okres co najmniej 24 miesięcy utworzonych stanowisk pracy.
5) Umożliwienia stwierdzenia utworzenia stanowiska pracy, jego wyposażenia lub doposażenia i przeprowadzenia monitoringu utworzonego miejsca pracy przez pracowników Urzędu.
6) Zwrotu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania starosty:
a) całości przyznanej refundacji wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania środków w przypadku złożenia niezgodnych w prawdą oświadczeń, zaświadczeń lub informacji;
b) przyznanej refundacji, w wysokości proporcjonalnej do okresu niezatrudniania na utworzonych stanowiskach pracy skierowanych bezrobotnych, wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania środków w przypadku:
· niezatrudniania na utworzonym stanowisku bezrobotnego przez okres co najmniej 24 miesięcy
· nie utrzymania przez okres 24 miesięcy utworzonych stanowisk pracy.
IV. FORMY ZABEZPIECZENIA ZWROTU REFUNDACJI W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA WARUNKÓW UMOWY
Zawarcie umowy uzależnione jest od odpowiedniego zabezpieczenia zwrotu refundacji.
Formami zabezpieczenia mogą być jedynie:
- a) poręczenie,
- b) weksel z poręczeniem wekslowym (awal),
- c) gwarancja bankowa,
- d) zastaw na prawach lub rzeczach,
- e) blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym,
- f) akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika (tylko w przypadku kiedy wnioskodawca posiada majątek mogący podlegać egzekucji).
W przypadku zabezpieczenia w formie poręczenia lub weksla z poręczeniem:
- poręczenie minimum 2 poręczycieli – osoby fizyczne
- dochód miesięczny poręczyciela w wysokości 1 800 zł. netto zabezpiecza 10 000 zł. dofinansowania
Poręczycielem może być:
- osoba osiągająca dochód miesięczny minimum 1 800 zł netto,
- osoba zatrudniona w zakładzie pracy na podstawie umowy o pracę,
- rolnik prowadzący gospodarstwo rolne lub dział specjalny,
- osoba prowadząca działalność gospodarczą,
- emeryt lub rencista,
z wyjątkiem:
- pracowników pozostających w okresie wypowiedzenia umowy o pracę,
- osób, wobec których toczy się sądowe lub administracyjne postępowanie egzekucyjne.
Ostateczną decyzję w sprawie formy zabezpieczenia w tym ilości poręczycieli podejmuje Dyrektor Urzędu uwzględniając adekwatność formy zabezpieczenia pod kątem możliwości wyegzekwowania ewentualnych nienależnych świadczeń.
W razie pytań prosimy o kontakt:
Imię i nazwisko | Stanowisko | Telefon | Adres e-mail |
---|---|---|---|
Ewa Ujda | Specjalista ds. programów | (89)762 06 61 | olbadotacje2@pupbartoszyce.pl |