Powiatowy Urząd Pracy w Bartoszyce - Środki na podjęcie działalności gospodarczej

Print Drukuj
DOFINANSOWANIE DLA BEZROBOTNYCH NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Podstawa prawna:
  1. Art. 46 ust.1 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.20 poz. 1409 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U.17.1380).

Przyznawane środki stanowią kwotę nie wyższą niż 6-krotność wysokości przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu zawarcia umowy, po uwzględnieniu środków finansowych będących w dyspozycji Powiatowego Urzędu Pracy.
 
I. PODSTAWOWE WARUNKI
Wniosek o przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej może być uwzględniony w przypadku, gdy Bezrobotny spełnia następujące warunki:
  1. Nie otrzymał bezzwrotnych środków Funduszu Pracy lub innych bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.
  2. Nie posiadał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, a w przypadku jego posiadania – oświadczy o zakończeniu działalności gospodarczej w dniu przypadającym w okresie przed upływem co najmniej 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku.
  3. Zobowiązuje się do niepodejmowania zatrudnienia w okresie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.
  4. Nie był karany w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu, w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.
  5. Nie był karany karą zakazu dostępu do środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
  6. Zobowiązuje się do prowadzenia działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia oraz nieskładania w tym okresie wniosku o zawieszenie jej wykonywania.
  7. Nie złożył wniosku do innego starosty o przyznanie dofinansowania lub przyznanie jednorazowo środków na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.
  8. Otrzymana pomoc de minimis w roku, w którym Bezrobotny ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat nie przekroczyła równowartości 200 000 euro, a w przypadku działalności w zakresie transportu drogowego towarów 100 000 euro.
  9. W okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku:
  • nie odmówił bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w ustawie oraz udziału w działaniach
    w ramach Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w art. 62a ustawy,
  • nie przerwał z własnej winy szkolenia, stażu, realizacji indywidualnego planu działania, udziału w działaniach w ramach Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w art. 62a ustawy, wykonywania prac społecznie użytecznych lub innej formy pomocy określonej w ustawie,
  • po skierowaniu podjął szkolenie, przygotowanie zawodowe dorosłych, staż, prace społecznie użyteczne lub inną formę pomocy określoną w ustawie.
Wniosek może być uwzględniony w przypadku, gdy Bezrobotny spełnia łącznie ww. warunki, złożył kompletny i prawidłowo sporządzony wniosek, a Urząd dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
II. WNIOSEK O PRZYZNANIE BEZROBOTNEMU JEDNORAZOWO ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
  • Wniosek należy wypełnić w sposób czytelny wpisując treść w każdym do tego wyznaczonym punkcie wniosku. Wszelkie poprawki należy dokonywać poprzez skreślenie, zaparafowanie i podanie daty dokonania zmiany.
  • Nie należy modyfikować i usuwać elementów wniosku.
  • Wnioski przyjmowane są na bieżąco i rozpatrywane przez Komisję zgodnie z kolejnością daty i godziny złożenia wniosku w Urzędzie.
  • Ostateczne uwzględnienie lub nieuwzględnienie wniosku należy do Dyrektora.
  • O uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia wniosku o dofinansowanie Bezrobotny jest powiadamiany w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
  • Złożenie wniosku nie zwalnia z obowiązku stawiania się na obowiązkowe wizyty w Urzędzie w wyznaczonych terminach.
  • Bezrobotny do czasu otrzymania dofinansowania nie może stracić statusu bezrobotnego. Pozbawienie statusu bezrobotnego następuje od następnego dnia po dniu otrzymania dofinansowania.
 
III. UMOWA O PRZYZNANIE BEZROBOTNEMU JEDNORAZOWO ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
  • Przyznanie Bezrobotnemu dofinansowania następuje na podstawie umowy zawartej na piśmie pomiędzy Starostą Bartoszyckim, w imieniu którego działa Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bartoszycach a Bezrobotnym.
  • Umowa może zostać zawarta wyłącznie za pisemną zgodą współmałżonka Bezrobotnego (nie dotyczy rozdzielności majątkowej).
  • Wszelkie zmiany warunków umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności.
  • Zawarcie umowy uzależnione jest od odpowiedniego zabezpieczenia zwrotu otrzymanego dofinansowania.
Umowa zawiera w szczególności zobowiązanie Bezrobotnego do:
  • Podjęcia działalności gospodarczej w dniu określonym w umowie.
  • Prowadzenia działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia, nieskładania w tym okresie wniosku o zawieszenie jej wykonywania oraz niezwłocznego zawiadomienia Urzędu o zawieszeniu lub zaprzestaniu prowadzenia działalności.
  • Wydatkowania otrzymanego dofinansowania, w okresie od dnia zawarcia umowy do 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, na cele ujęte w szczegółowej specyfikacji wydatków do poniesienia w ramach dofinansowania zawartej we wniosku.
  • Złożenia, na druku opracowanym przez Urząd, rozliczenia zawierającego zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie w terminie 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
  • Zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami ustawowymi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Urzędu, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez okres krótszy niż 12 miesięcy albo naruszenia innych warunków umowy.
  • Zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania.
  • Zwrotu otrzymanego a niewydatkowanego dofinansowania w terminie 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
  • Zwrotu nierozliczonego dofinansowania na pisemne wezwanie Urzędu w terminie określonym w tym wezwaniu.
  • Nie podjęcia zatrudnienia w okresie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.
  • Niezbywania przedmiotów i urządzeń zakupionych z przyznanego dofinansowania przez okres obowiązywania umowy.
  • Dostarczenia dokumentów potwierdzających nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy w terminie 14 dni od daty upływu tego okresu.
  • Umożliwienia przeprowadzenia pracownikom Urzędu monitoringu dokonującego oceny prawidłowości wykonania umowy, w szczególności poprzez weryfikację prowadzenia przez Bezrobotnego działalności gospodarczej i prawidłowości wydatkowania otrzymanego dofinansowania.
 
IV. FORMY ZABEZPIECZENIA ZWROTU DOFINANSOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA WARUNKÓW UMOWY
Zawarcie umowy uzależnione jest od odpowiedniego zabezpieczenia zwrotu dofinansowania.
Dopuszczalne proponowane formy zabezpieczenia zwrotu dofinansowania:
  • poręczenie;
  • gwarancja bankowa;
  • blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym;
  • akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.
  •  
Zasady zabezpieczenia w formie poręczenia :
  • dochód miesięczny poręczyciela nie może być niższy niż 2350 zł netto,
  • dochód miesięczny poręczyciela w wysokości 2350 zł netto zabezpiecza 11 000 zł dofinansowania,
  • poręczenie minimum 2 poręczycieli – osoby fizyczne.
Poręczyciel na dzień podpisania umowy przedkłada oświadczenie o uzyskiwanych dochodach ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia i dokumenty potwierdzające wysokość dochodów.
W dniu podpisania umowy do urzędu zgłaszają się, z ważnymi dowodami osobistymi, wnioskodawca i współmałżonek wnioskodawcy oraz poręczyciele ze współmałżonkami
Ostateczną decyzję w sprawie formy zabezpieczenia, w tym liczby poręczycieli podejmuje Dyrektor uwzględniając wysokość przyznanego dofinansowania, dochód poręczycieli oraz ich aktualne zobowiązania finansowe.
 

W razie pytań prosimy o kontakt:

Imię i nazwisko Stanowisko Telefon Adres e-mail

Paulina Kosińska

Specjalista ds. programów  (89) 762 06 61

 olbadotacje@praca.gov.pl

Informacje o publikacji dokumentu