Pośrednictwo pracy

Print Drukuj

Czym jest pośrednictwo pracy?

Pośrednictwo pracy jest jedną z podstawowych form pomocy, realizowaną przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy na rzecz osób szukających pracy oraz pracodawców.

Jeżeli jesteś osobą niezarejestrowaną jako bezrobotny lub poszukujący pracy w powiatowym urzędzie pracy również możesz korzystać z pomocy urzędu w zakresie pośrednictwa pracy. Uzyskasz tam informacje o ofertach pracy i organizowanych giełdach pracy i targach pracy, a także możliwościach skorzystania z innej pomocy oferowanej przez urząd w sytuacji gdy skorzystanie z niej nie wymaga rejestracji w urzędzie.

Jak realizowane jest pośrednictwo pracy?

W ramach pośrednictwa pracy urzędy pracy realizują szereg zadań na rzecz swoich klientów - osób zarejestrowanych i niezarejestrowanych oraz pracodawców.

Najważniejszymi działaniami w ramach usługi jest pozyskiwanie ofert pracy oraz udostępnianie do wiadomości publicznej Bazie Ofert Pracy (ePraca), aplikacji mobilnej ePraca, a także poprzez inne środki masowego przekazu.

Przyjęcie oferty pracy i jej upowszechnienie wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiedniego kandydata na zgłoszone miejsce, dlatego też pracownicy realizujący zadania w ramach tej usługi udzielają pomocy wszystkim osobom szukającym pracy poprzez przekazywanie im informacji o ofertach pracy. 

Urzędy przyjmują i upowszechniają m.in. oferty pracy, w których pracodawcy podają do publicznej wiadomości dane kontaktowe dając możliwość zgłaszania się na nie osobom, które nie są zarejestrowane w urzędzie. Znajdując zatem interesującą Cię ofertę pracy możesz samodzielnie skontaktować się z pracodawcą i np. umówić na rozmowę kwalifikacyjną lub na przesłanie emailem Twoich dokumentów aplikacyjnych.

Możesz też brać udział w spotkaniach z pracodawcami organizowanych przez urząd pracy. Są to giełdy pracy i targi pracy. Informację w tym zakresie znajdziesz na stronie Bazy Ofert Pracy (ePraca)  oraz w aplikacji mobilnej ePraca.

Ważnym zadaniem urzędu pracy jest również informowanie klientów o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy.

Kto i w jaki sposób może skorzystać z pośrednictwa pracy?

Z usługi pośrednictwa pracy może skorzystać każdy ponieważ jest ono świadczone dla osób zarejestrowanych i niezarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny lub poszukujący pracy, w tym obywateli państw EOG, pracodawców krajowych oraz pracodawców z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej i innych państw jeżeli na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi obywatele tych państw mogą korzystać ze swobody przepływu osób.

Jakich korzyści dostarcza usługa?

Pośrednictwo pracy jest świadczone wszystkim zainteresowanym bezpłatnie zgodnie z zasadami:

  • dobrowolności - oznaczającej wolne od przymusu korzystanie z usługi;
  • równości - oznaczającej obowiązek udzielania wszystkim bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w znalezieniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną.

Co to jest oferta pracy?

Oferta pracy –  to co najmniej jedno wolne miejsce zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.

Inna praca zarobkowa – oznacza wykonywanie pracy lub świadczenie usług na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło lub umowy o świadczenie usług, do której stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu, albo umowy o pomocy przy zbiorach, o której mowa w art. 91a ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2025 r. poz. 197 i 620), lub w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej, spółdzielni kółek rolniczych lub spółdzielni usług rolniczych.

Rodzaje ofert pracy?

Urząd pracy przyjmuje od pracodawcy ofertę pracy i podaje ją do publicznej wiadomości jako ofertę otwartą lub zamkniętą.

Oferta otwarta to oferta pracy, w której pracodawca wyraził zgodę aby została upowszechniona wraz z jego danymi kontaktowymi.

Na ofertę otwartą możesz zgłosić się do pracodawcy samodzielnie, gdyż udostępnione przez pracodawcę dane kontaktowe dostępne są dla wszystkich bez ograniczeń.

Oferta zamknięta to oferta pracy, w której pracodawca zastrzegł swoje dane do wiadomości urzędu i tylko tych osób zarejestrowanych w urzędzie, które spełniają jego wymagania. 

Wszystkie oferty pracy przyjęte przez urzędy pracy do realizacji dostępne są w Bazie Ofert Pracy (ePraca) oraz w aplikacji mobilnej ePraca dostępne na systemy Android i iOS.

Targi pracy

Jest to jedna z form bezpośredniego kontaktu wielu pracodawców z wieloma kandydatami do pracy, w celu prezentacji ofert pracy lub propozycji miejsc pracy oraz pozyskania do pracy kandydatów odpowiadających wymaganiom poszczególnych pracodawców.

Targi pracy są wydarzeniem, które urząd pracy może zorganizować:

  • samodzielnie - zasięg targów lokalny, obejmujący obszar jednego powiatu,
  • we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy lub innymi powiatowymi urzędami pracy lub innymi instytucjami - zasięg targów regionalny, krajowy lub międzynarodowy.

Pamiętaj! Udział w targach pracy, to jedna z możliwości poszukiwania pracy. Możliwość spotkania z wieloma pracodawcami, przeprowadzenia rozmowy, nawiązania kontaktu z pracodawcą, pozostawienia swojego CV.

Jedna wizyta na targach pracy może skutkować znalezieniem zatrudnienia lub zmianą pracy na bardziej interesującą.

Giełda pracy

Jest to jedna z form bezpośredniego kontaktu pracodawcy z wieloma kandydatami do pracy, dobranymi przez pracownika urzędu spośród osób szukających pracy w celu pozyskania do pracy kandydatów odpowiadających wymaganiom tego pracodawcy.

Giełda pracy może zostać zorganizowana, gdy pracodawca zgłosi ofertę na wiele wolnych miejsc pracy na jedno stanowisko lub kilka stanowisk a zainteresowanych tą ofertą jest wiele osób szukających pracy spełniających wymagania określone przez pracodawcę. Urząd może zorganizować giełdę także dla takiego pracodawcy, który chce się spotkać z większą liczbą kandydatów w ustalonym terminie, nie zaś oczekiwać na każdego kandydata osobno.

Informacje o organizowanych giełdach pracy publikowane są na stronie Bazy Ofert Pracy (ePraca) w zakładce "Kalendarz targów, giełd i szkoleń".

Pamiętaj! Udział w giełdach pracy zwiększa Twoje szanse na znalezienie zatrudnienia.

Podstawa prawna

 

Informacje o publikacji dokumentu


Druk zgłoszenia oferty pracy

Print Drukuj
Informacje o publikacji dokumentu