Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Print Drukuj

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to pomoc finansowa dla bezrobotnych oraz absolwentów programów przygotowujących do pracy. Otrzymać je mogą osoby, które nie są zatrudnione i nie prowadzą działalności, w tym opiekunowie osób niepełnosprawnych. Jednorazowe wsparcie nie może przekraczać 6-krotności średniego wynagrodzenia.

Dofinansowanie jest przyznawane na podstawie umowy ze starostą, która określa m.in. obowiązki odbiorcy, takie jak prowadzenie działalności przez minimum 12 miesięcy i zwrot nieprawidłowo wykorzystanych środków. Umowa wymaga również ustanowienia zabezpieczenia. Środki te są klasyfikowane jako pomoc de minimis.

Osoba otrzymująca dofinansowanie ma obowiązek zwrotu podatku VAT, jeżeli nabywa prawo do obniżenia podatku od towarów i usług. Wniosek o dofinansowanie musi być kompletny, a wnioskodawca nie może mieć przeszłości związanej z przestępstwami finansowymi oraz nieprzerwanie prowadzić działalności w ostatnich 12 miesiącach. Wnioskodawca nie powinien również korzystać z innych środków publicznych na założenie działalności.

Wniosek powinien zawierać m.in. kwotę dofinansowania i kalkulację kosztów. Dodatkowe warunki mogą być ustalane przez powiatowe urzędy pracy w porozumieniu z radą rynku pracy. Zasady przyznawania dofinansowania regulują odpowiednie akty prawne.

Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to finansowa forma pomocy udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub poszukującym pracy niezatrudnionym i niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osób niepełnosprawnych, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie może otrzymać:

  • bezrobotny,
  • absolwent CIS,
  • absolwent KIS,
  • poszukujący pracy niezatrudniony i niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, zwany dalej „opiekunem”.

W jakiej wysokości środki można otrzymać?

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.

Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy). Umowa określa zobowiązania osoby, która otrzymała dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, warunkujące prawidłowość realizacji tej umowy. Do podstawowych obowiązków należy:

  • wykonywanie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy oraz niezawieszanie jej wykonywania łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy (do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej oraz okresu przekraczającego łącznie 90 dni przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej z powodu choroby lub korzystania ze świadczenia rehabilitacyjnego);
  • niepodejmowanie zatrudnienia w okresie 12 miesięcy wykonywania działalności gospodarczej;
  • zobowiązanie do zwrotu części środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Zwrot następuje  wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi od dnia otrzymania środków do dnia dokonania zwrotu.

Umowa wymaga ustanowienia zabezpieczenia. 

Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023).

Podatek VAT

Jeżeli osoba, która otrzymała dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, jest obowiązana do zwrotu równowartości podatku od towarów i usług zakupionych w ramach umowy.

Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Wniosek o dofinansowanie może złożyć bezrobotny/absolwent CIS/absolwent KIS/opiekun, który: 

  • w okresie ostatnich 2 lat nie był prawomocnie skazany za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, za przestępstwo skarbowe na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego; 
  • w okresie ostatnich 12 miesięcy nie wykonywał działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozostawał w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (nie dotyczy opiekuna);
  • nie wykonuje za granicą działalności gospodarczej i nie pozostaje w okresie zawieszenia wykonywania tej działalności gospodarczej (nie dotyczy opiekuna);
    • w przypadku opiekuna warunek nie wykonywania działalności gospodarczej i nie pozostawania w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
  • nie skorzystał z bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej;
  • nie skorzystał z umorzenia pożyczki, o którym mowa w art. 187 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia;
  • w okresie ostatnich 12 miesięcy nie przerwał z własnej winy realizacji formy pomocy określonej w ustawie (nie dotyczy absolwenta CIS/absolwenta KIS);
  • nie złożył do innego starosty wniosku o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej lub wniosku o środki na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.

Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:

  • kwotę wnioskowanych środków,
  • symbol i przedmiot planowanej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) na poziomie podklasy;
  • kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
  • szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
  • proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.

Szczegółowe warunki i tryb przyznawania przez starostę dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 243, z późn. zm.).

Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy ma możliwość wprowadzenia dodatkowych warunków dotyczących rodzaju planowanej działalności gospodarczej lub kategorii osób ubiegających się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, zaopiniowanych przez powiatową radę rynku pracy. Przed ubieganiem się o dofinansowanie należy zapoznać się z wewnętrznymi regulacjami dla tej formy pomocy.
 

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Print Drukuj

UWAGA!
Zgodnie z § 7 Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej, wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, gdy Wnioskodawca spełnia wymagane warunki, złożył kompletny i prawidłowo sporządzony wniosek, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
W przypadku nieposiadania środków Wniodkodawca niezłocznie zostanie poinformowany o odmowie uwzględnienia wniosku z powodu braku środków. 

WNIOSEK O PRZYZNANIE JEDNORAZOWO ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

  • Data podpisania wniosku musi odpowiadać dacie jego złożenia.
  • Wniosek należy wypełnić w sposób czytelny i staranny wpisując treść w każdym do tego wyznaczonym punkcie wniosku. Wszelkie poprawki należy dokonywać poprzez skreślenie, zaparafowanie i podanie daty dokonania zmiany. 
  • Nie należy modyfikować i usuwać elementów wniosku.
  • Kwota wnioskowanego dofinansowania musi wynikać ze szczegółowej specyfikacji wydatków przedstawionej w TABELI NR 1.
  • Przed rozpatrzeniem wniosku odbędzie się indywidualna rozmowa z doradcą zawodowym.
  • Wnioski rozpatrywane są zgodnie z kolejnością daty i godziny złożenia wniosku w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bartoszycach.
  • O uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca powiadamiany jest w formie pisemnej w terminie do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
  • Korekta wniosku lub uzupełnienie złożonego wniosku o dokumenty mające wpływ na jego ocenę zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym, skutkuje przesunięciem terminu rozpatrzenia wniosku.
  • Złożenie wniosku nie zwalnia z obowiązku utrzymywania kontaktu z Urzędem.


UMOWA O PRZYZNANIE JEDNORAZOWO ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

  • Przyznanie dofinansowania następuje na podstawie umowy zawartej na piśmie pomiędzy Starostą Bartoszyckim, w imieniu którego działa Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bartoszycach a Wnioskodawcą. 
  • Umowa może zostać zawarta wyłącznie za pisemną zgodą małżonka Wnioskodawcy (nie dotyczy rozdzielności majątkowej). 
  • Wszelkie zmiany warunków umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności. 
  • Zawarcie umowy uzależnione jest od odpowiedniego zabezpieczenia zwrotu otrzymanego dofinansowania. 

Umowa zawiera w szczególności zobowiązanie do: 

  1. Dostarczenia bankowego potwierdzenia otrzymania dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej, w terminie 7 dni od dnia jego wpływu na rachunek bankowy.
  2. Podjęcia działalności gospodarczej najwcześniej następnego dnia po otrzymaniu dofinansowania, jednak nie później niż w terminie 4 tygodni od dnia podpisania umowy.
  3. Wydatkowania otrzymanego dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej, w okresie od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie do 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, na cele ujęte w szczegółowej specyfikacji wydatków do poniesienia w ramach dofinansowania zawartej we wniosku. Urząd, na uzasadniony wniosek Wnioskodawcy (złożony na druku Urzędu), może wyrazić na piśmie zgodę na zmianę/rozszerzenie zakresu rzeczowego określonego w szczegółowej specyfikacji, pod warunkiem stwierdzenia zasadności dokonania zmian i braku formalnych przeszkód w ich zatwierdzeniu.
  4. Złożenia, na druku przygotowanym przez Urząd, rozliczenia otrzymanych środków oraz oświadczenia dotyczącego podatku VAT w terminie do 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
  5. Zwrotu niewydatkowanych środków w terminie do 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej. 
  6. Zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości, wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi od dnia otrzymania środków do dnia dokonania zwrotu, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.
  7. Zwrotu równowartości podatku od towarów i usług zakupionych w ramach umowy, w przypadku nabycia prawa do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego. Nabycie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powoduje obowiązek zwrotu równowartości podatku od towarów i usług zakupionych w ramach umowy, niezależnie od tego czy Wnioskodawca odzyska podatek, czy też nie. Obowiązek zwrotu VAT nałożony jest na Wnioskodawcę w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstał obowiązek podatkowy.
  8. Wykonywania działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy. 
  9. Poinformowania Urzędu o przerwie w prowadzeniu działalności gospodarczej z powodu choroby lub korzystania ze świadczenia rehabilitacyjnego, jeśli przerwa ta przekracza łącznie 90 dni. 
  10. Niezawieszania wykonywania działalności gospodarczej łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy.
    Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy, wywołuje takie same skutki prawne, jak zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej.
  11. Niepodejmowania zatrudnienia przez okres co najmniej 12 miesięcy wykonywania działalności gospodarczej.
  12. Niezbywania przedmiotów i urządzeń zakupionych z przyznanego dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej przez okres 12 miesięcy wykonywania działalności gospodarczej.
  13. Umożliwienia przeprowadzenia pracownikom Urzędu monitoringu dokonującego oceny prawidłowości wykonania umowy, w szczególności poprzez weryfikację prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i prawidłowości wydatkowania otrzymanego dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej.
  14. Umożliwienia przeprowadzenia pracownikom Urzędu kontroli przyznanej formy pomocy w zakresie prawidłowości realizacji zawartej umowy i wydatkowania środków zgodnie z przeznaczeniem. Do kontroli stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 1 i 2, z wyjątkiem art. 48, oraz rozdziałów 3 i 4 Ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej.
  15. Dostarczenia dokumentów potwierdzających prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy w terminie 14 dni od daty upływu tego okresu.
  16. Udostępniania wszelkich dokumentów związanych z realizacją umowy, udzielania rzetelnych informacji i wyjaśnień dotyczących sposobu wykorzystania otrzymanego dofinansowania podjęcia działalności gospodarczej.

FORMY ZABEZPIECZENIA ZWROTU DOFINANSOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA WARUNKÓW UMOWY

Zawarcie umowy uzależnione jest od odpowiedniego zabezpieczenia zwrotu dofinansowania.


Dopuszczalne proponowane formy zabezpieczenia zwrotu dofinansowania: 

  • poręczenie; 
  • weksel in blanco; 
  • weksel z poręczeniem wekslowym (aval); 
  • gwarancja bankowa; 
  • zastaw rejestrowy na prawach lub rzeczach; 
  • blokada środków zgromadzonych na rachunku płatniczym; 
  • akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika 

Zasady zabezpieczenia w formie poręczenia: 

  • dochód miesięczny poręczyciela nie może być niższy niż 3 800 zł netto (z wyjątkiem osób posiadających prawo do emerytury lub renty),
  • dochód miesięczny poręczyciela w wysokości 3 800 zł netto zabezpiecza 16 500 zł dofinansowania,
  • poręczenie minimum 2 poręczycieli,
  • poręczenia może udzielić osoba fizyczna lub osoba prawna,
  • poręczycielem nie może być m.in. małżonek Wnioskodawcy oraz małżonek poręczyciela, z wyjątkiem okoliczności, w której między małżonkami ustanowiona jest rozdzielność majątkowa małżeńska.

Zgodnie z § 10 ust. 1a Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej zabezpieczenie może zostać ustanowione w jednej lub kilku formach.
Przy zabezpieczeniu w formie weksla in blanco albo aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji jest konieczne ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia. Weksel in blanco nie może stanowić zabezpieczenia umowy łącznie z aktem notarialnym o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.

Zabezpieczenie obejmuje okres do ostatecznego wykonania umowy tj. zakończenia realizacji umowy po spełnieniu wszystkich jej warunków, w tym warunku dotyczącego zakończenia wymaganego okresu wykonywania działalności gospodarczej i warunku zwrotu równowartości podatku od towarów i usług zakupionych w ramach umowy, w przypadku kiedy Wnioskodawca stanie się płatnikiem VAT (obejmuje okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstanie obowiązek podatkowy).

W przypadku poręczenia zwrotu dofinansowania przez osobę fizyczną poręczyciel przedkłada na dzień podpisania umowy oświadczenie o uzyskiwanych dochodach ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia, a także dokumenty potwierdzające wysokość dochodów.

W celu złożenia zabezpieczenia do urzędu zgłaszają się, z ważnymi dowodami osobistymi, Wnioskodawca i małżonek Wnioskodawcy oraz poręczyciele z małżonkami. Poręczyciel potwierdza własnoręcznym podpisem prawdziwość informacji zawartych w oświadczeniu. Zgoda małżonka nie jest wymagana w przypadku rozdzielności majątkowej (w tym przypadku należy dostarczyć dokument potwierdzający rozdzielność majątkową).

Ostateczną decyzję w sprawie liczby poręczycieli podejmuje Urząd uwzględniając wysokość przyznanego dofinansowania, dochód poręczycieli oraz ich aktualne zobowiązania finansowe.

 

Kontakt w sprawie:

Paulina Kosińska

Specjalista ds. programów

tel. 89 762 06 61

e-mail: olbadotacje@praca.gov.pl

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu